KUALA LUMPUR, 2 DISEMBER 2021 – Pendatang baharu berdarah kacukan Melayu-New Zealand, Mia Lateefa, 19, kembali merancakkan industri muzik tanah air dengan single pop dansa terbaharu berjudul Anima yang dicipta oleh penyanyi rap wanita terkenal negara, Kayda Aziz, bersama rakan-rakan komposer seperti Aiman Rijal, Christiana Chai dan Alwani Badaruddin, dan diterbitkan oleh Deep Faith Entertainment. 

Bukan satu, bahkan dua single yang dilancarkan serentak, selain Anima yang dinyanyikan dalam Bahasa Melayu, Mia turut mempersembahkan Anima Bella dalam Bahasa Inggeris bagi memenuhi selera pendengar di luar sana.

Terdahulu, Mia baharu sahaja meriliskan sebuah single berjudul Nothing 2 Prove yang menampilkan aksi tarian ‘bersahaja’ bersama pelakon muda, Nadhir Nasar.

Minat menyanyi yang dimiliki Mia seawal usia 15 tahun bermula hanya dengan penghasilan lagu-lagu cover bersama teman-teman secara suka-suka, kemudiannya bertukar menjadi serius apabila beliau mula menghadiri kelas vokal secara profesional di Akademi Suara sehinggalah terlahirnya single pertama berjudul Hujung Dunia dan disusuli pula dengan single Nothing 2 Prove pada November tahun ini.

“Bidang seni sememangnya sebati dalam diri saya, saya sangat suka menari dan menyanyi, dan apabila digabungkan kedua-duanya ada magis yang terhasil.

“Dalam single Anima dan Anima Bella, saya cuba tonjolkan sisi yang lebih dewasa serta berani, dan lari dari imej keanak-anakan. Kini, saya lebih gemar bereksperimentasi dengan muzik demi menghasilkan bunyi ‘signature’ Mia Lateefa,” kata pemilik nama Mia Lateefa Keyte ini.

Anima bukan bermaksud ‘animasi’ seperti yang disangkakan tetapi bermaksud ‘jiwa’ dalam Bahasa Itali yang diangkat menjadi judul single terbaharu Mia.

“Dalam lagu Anima serta Anima Bella ada sebahagian liriknya yang berbunyi ‘Sei la Mia anima gemella’ yang bermaksud ‘Mia, kamu adalah jiwa ku’ yang sering dituturkan oleh seorang ‘player’ yang cuba membuat mana-mana gadis setia bersamanya.

“Lagu ini tiada kena-mengena dengan kisah peribadi saya, tetapi bagi sesiapa yang pernah mengalaminya, cuba selami liriknya dan saya pasti pendengar mengerti apa yang disampaikan,” katanya lagi.

Demo lagu yang diberikan oleh produser muzik, Dua Dua, pada mulanya ternyata menambat hati Mia dan mereka terus merangka proses seterusnya.

“Peluang bekerjasama dengan komposer-komposer terkenal seperti Kayda ternyata sebuah pengalaman yang sangat berharga kerana banyak yang saya pelajari dari mereka. Dan mereka tidak lokek berkongsi ilmu dengan pendatang baru seperti saya.

“Proses rakaman single Anima dan Anima Bella tidak memakan masa yang lama dan berlangsung dengan lancar,” tambahnya lagi.

Video muzik (MV) yang dilancarkan serentak dengan single Anima dan Anima Bella memaparkan jalan cerita yang menarik dengan tarian moden yang dikoreografikan oleh pereka tari muda berbakat besar.

“Istimewanya video muzik Anima, terdapat bahagian satu dan dua, tetapi bagi video muzik Anima Bella pula, hanya ada satu bahagian sahaja.

“Ia mengisahkan tentang seorang gadis yang telah dikhianati dan ditipu oleh lelaki yang dicintainya. Daripada terus menyalahkan gadis-gadis yang turut mengalami nasib yang sama, lebih baik tonjolkan ‘fantasi’ apa yang mereka mahukan sebenarnya”, kata Mia.

Selain bakat menyanyi yang dimiliki Mia, beliau juga gemar menari dan pernah menghasilkan video muzik di laman YouTube yang mempamerkan kebolehan menarinya dalam rentak tari kontemporari dengan begitu indah sekali.

“Jika nak dibandingkan dengan single Hujung Dunia yang berentak balada pop, Anima dan Anima Bella lebih rancak dan punya dinamik yang tersendiri. Malah, sesiapa yang mendengarnya pasti berasa seronok untuk turut menari.

“Secara peribadi, saya lebih gemar menghasilkan muzik dalam genre R&B perlahan, dan kerana minat yang mendalam dalam bidang tarian, saya hasilkan irama yang boleh saya turut berdansa.

Mia Lateefa

Menurut Puan Lin Hussain, selaku Pengarah Deep Faith Entertainment, “Single Anima jauh berbeza dari single pertama Hujung dunia. Dalam single terbaharu ini, Mia mempamerkan kebolehan menarinya dengan baik ditambah dengan versatiliti nyanyiannya.

“Selain itu, fesyen yang ditampilkan lebih edgy dengan personaliti yang menyenangkan. Diharap, pendengar dapat merasai semangat women empowerment yang diketengahkan menerusi single ini.

Bagi Joe Saiful pula, iaitu Pengasas Joe PRC International, “Mia Lateefa adalah artis muda di bawah jagaan kami yang penuh berbakat dan mempunyai potensi besar dalam industri muzik Malaysia. 

“Sebagai publicist yang berpengalaman, saya boleh jangka sejauh mana seseorang artis itu mampu pergi dan saya nampak potensi tersebut dalam diri Mia.

“Semoga single Anima dan Anima Bella dapat diterima ramai dan melonjakkan lagi nama Mia Lateefa sebaris dengan nama-nama besar di Malaysia”. Kata Joe Saiful.

Sebagai anak seni yang masih mengorak langkah dalam industri hiburan, Mia meminati Yuna kerana pencapaian yang diraihnya di peringkat antarabangsa.

“Saya menjadikan Yuna sebagai idola saya kerana kerja keras yang dilakukannya membuahkan hasil sehingga berjaya menempa nama di luar negara, selain pernah bekerjasama dengan nama-nama besar industri muzik dunia.

“Semoga single Anima dan Anima Bella menjadi titik tolak saya ke arah itu. Selain itu saya berharap agar single terbaharu saya ini mendapat tempat di hati penggemar muzik dan membuatkan anda mahu bergoyang apabila mendengarnya,” akhiri Mia.

Lagu Anima dan Anima Bella boleh dimuat turun di iTunes Store dan dijadikan sebagai nada dering panggilan menerusi ke semua syarikat telekomunikasi tempatan serta boleh didengar dan nikmati pada bila-bila masa melalui aplikasi penstriman atas talian seperti Apple Music, Spotify, Joox, YouTube Music, KKBox dan Deezer.

Manakala video muzik Anima bahagian pertama dan Anima Bella boleh ditonton secara eksklusif hanya di YouTube Warner Music Malaysia, dan video muzik Anima bahagia kedua pula boleh ditonton hanya di YouTube Mia Lateefa Keyte. 

Mia Lateefa – Anima Part 1 (Dance Video)
Mia Lateefa – Anima Part 2 (Official Music Video)
Mia Lateefa – Anima Bella (English Music Video)

Leave a Reply

Your email address will not be published.