April 19, 2024

Setelah berjaya dengan lagu hit “Tak Segampang Itu” dan mengeluarkan lagu kolaborasi bersama Mario G. Klau berjudul “Tak Ingin Kau Terluka”, Anggi Marito kembali dengan karya terbaharu berjudul “Kisah yang Lain”. Masih sama dengan sebelumnya, single ini diterbitkan di bawah label rakaman Universal Music Indonesia.

Single “Kisah yang Lain” masih menyajikan nuansa muzik pop balada yang manis dengan mengambil tema berkisah percintaan. Di dalam lagu ini, Anggi Marito  bekerjasama dengan salah satu pencipta  lagu-lagu hit industri muzik Indonesia, Clara Riva.

Anggi Marito menjelaskan bahawa single “Kisah yang Lain” menceritakan tentang seseorang yang sudah tidak kuat lagi berada dalam hubungan di mana pasangannya sudah tidak lagi mencintai dirinya.

“Jadi, orang tersebut memutuskan untuk pergi dari hubungannya kerana dia percaya bahawa suatu saat nanti, pasangannya itu akan digantikan oleh orang dan kisah yang lebih baik serta membahagiakan  dirinya. Intinya bagaimana kita harus melepas dan mengikhlaskan seseorang,” ujar Anggi tentang cerita single “Kisah yang Lain”.

Sementara, dari susunan muziknya, sesuai dengan ceritanya lagu ini dibuat dengan menangkap suasana kesenduan. Dengan instrumen piano yang menjadi senjatanya, lagu ini menyajikan nada yang sangat manis untuk didengar.

Kesedihannya sangat terasa, apalagi dengan kualiti suara yang layak dilantun, Anggi Marito mampu menterjemahkan dan memadukan muzik serta liriknya sehingga ada suatu rasa yang dapat dirasakan oleh siapa pun yang mendengarnya. Hebat!

Konsep video muzik yang hebat

Bukan hanya audionya saja yang sedap didengar, single “Kisah yang Lain” juga menyajikan video muzik yang sangat hebat. Video muzik ini menyajikan nuansa visual suram, sangat sesuai dengan audio yang disajikan dalam susunan muziknya.

Video muzik ini diterbitkan oleh Kolmar Films dan diarah Idho Aruan. Sementara, Anggi Marito turut berperanan sebagai watak utama bersama Teguh Ryder di video muzik tersebut.

Mengambil beberapa latar belakang, video muzik ini seolah bercerita sesuai dengan alur yang disajikan pada liriknya. Dimulakan dengan kebersamaan dan berakhir dengan kesedihan kerana perpisahan. Perpaduan video dan muziknya sangat selaras dengan apa yang menjadi pesan dari single tersebut.

“Aku berharap single ini dapat menjadi pembuka fikiran, bahawa sebuah keputusan pahit harus kita ambil walaupun itu dengan risiko berakhirnya suatu hubungan, kerana memang ada alasan baik di belakang keputusan tersebut,” ujar Anggi.

Lagu ini sudah tersedia di semua platform muzik digital. Sementara video muziknya boleh anda nikmati di akaun YouTube rasmi Anggi Marito. Cadangan kami, siapkan tisu saat mendengar dan menonton video muziknya. Anda pasti menangis! Selamat mendengar dan menonton!