April 22, 2024

KUALA LUMPUR – Seorang pelakon, model dan pencipta kandungan media sosial (content creator), Amanda Amry, 20 tahun melancarkan single sulungnya yang berjudul ‘Sang Pangeran’. Nama panggilan yang manis, Amanda juga telah mulamenceburi dunia model sejak usia 5 tahun, malah telah membuat penampilan sulung di skrin menerusi klip video lagu ‘Sayangi Dirimu’ oleh Nur Fazura ketika berusia 12 tahun. Sejak itu, Amanda aktif dalam bidang lakonan dan telah membintangi dalam satu drama ‘Kau Cipta Kasih’ bersama pelakon utama yang lain seperti Nazim Othman, Uyaina Arshad, dan Fify Azmi.

Walaupun sibuk dengan dunia lakonan dan permodelan, Amanda juga turut berminat dalam bidang nyanyian. Pada awalnya, Amanda membuat kandungan sosial media (content social media) sehingga telah dilamar oleh pihak Sony Music Malaysia. Hasil dari minatnya dalam bidang nyanyian kinimenglancarkan single pertamanya yang bertajuk Sang Pangeran pada tahun ini.

Single sulungnya yang bertajuk ‘Sang Pangeran’ (Bahasa Minangkabau) mengisahkan tentang impian untuk memilikiseorang Putera atau dalam konteks Amanda, lelaki idamandan pasangan impian yang harus dimiliki.

“Saya sejak kecil sering mempunyai angan-angan untuk berkahwin dengan anak raja, namum perkara ini tidak bergitu tekad dan hanya sekadar mimpi di siang hari. Apabila menerima lagu ini seolah-olah mimpi menjadi kenyataan biarpun bukan memiliki putera raja malah dapat berkongsi angan-angan ini kepada orang ramai ia sangat membuatkan saya rasa teruja.” Kata Amanda dengan senyumannya yang manis.

Amanda juga menjelaskan bahawa lagu ini boleh dikaitkan dengan dirinya yang mempunyai angan-angan memiliki anak raja. Walau bagaimanapun, ia hanyalah angan kosong ketika Amanda masih kecil yang mungkin terpengaruh dengan cerita dongeng dan kisah drama atau filem.

Selain itu, lagu ini dihasilkan oleh Akram Kadir dari kumpulan muzik yang popular di tanah air iaitu Floor 88. Akram Kadir seolah-olah tahu tentang angan Amanda dalam menghasilkan lagu ini. Serta melodi dan susunan lagu Sang Pangeran ini juga telah dihasilkan mengikut tren zaman sekarang.

“Saya telah mencipta lagu ‘Sang Pangeran’ khas untuk Amanda Amry kerana saya melihat potensi yang tinggi dalam dia untuk menyampaikan lagu ini dengan baik. Saya sangat teruja dalam menghasilkan lagu ini kerana saya bekerjasama dengan seorang pemuzik terkenal dari Indonesia, Rakan Drum. Walaupun kami hanya berkomunikasi melalui atas talian tapi ia bukan penghalang bagi saya. Alhamdulillah, kami berjaya menyiapkan lagu ini dalam tempoh yang ditetapkan.” Kata Akram apabila ditanya tentang lagu ‘Sang Pangeran’.

Hasil daripada hubungan itu tercipta tajuk lagu ‘Sang Pangeran’ yang berasal daripada bahasa Indonesia yang bermakna ‘Putera’.

Amanda juga menjelaskan tentang cabaran dalam laguini seperti perasaan yang gementar ketika dalam menghasilkan lagu ini dan takut akan penerimaan orang ramai terhadap lagu ini. Nanum itu bukan penghalang untuk Amanda dalam menghasilkan lagu Sang Pangeran dan iamerupakan penguat semangat dalam meluaskan lagi karya yang bakal memberi impak yang positif pada orang ramai pada masa akan datang.

“Secara jujurnya memang ada perasaan gementar, jika lagu ini tidak dapat diterima oleh orang ramai. Malah itu bukan penghalang bagi saya kerana dari situ kita mengambil peluang untuk meningkatkan lagi mutu dalam karya yang akan datang.” Amanda berkata dengan nada yang tenang dan bersemangat.

Lagu ‘Sang Pangeran’ dirangka untuk memenuhi permintaan dan citarasa orang sekarang, dengan irama yang cathy dan mudah didengar. Amanda amat berharap agar lagu ini diterima dengan baik oleh pendengar, serta dapat dijadikan permulaan peringkat pengenalan dengan semua orang. Dengan lirik yang menyentuh hati dan melodi yang sedap didengar, ‘Sang Pangeran’ berpotensi menjadi satu lagu yang diingati dan membuatkan orang ramai tersenyum.

Lagu ‘Sang Pangeran’ boleh dimuat turun di iTunes dan dinikmati menerusi semua platform penstriman muzik terpilih seperti Apple Music, Deezer, KKBox, Spotify, YouTube dan YouTube Music.

Amanda Amry – Sang Pangeran (audio)