May 22, 2024

KUALA LUMPUR – Membuka kolaborasi pertama #GeminiGenk pada konsert 51 tahun Kerajaan Cinta Ahmad Dhani, JUNI Records melancarkan “Biar Menjadi Kenangan” 12 Jun lalu di semua platform penstriman digital.

Lagu “Biar Menjadi Kenangan” yang ditulis oleh Ahmad Dhani ini dinyanyikan oleh Reza Artamevia dalam album “Keabadian” (2000). Dalam versi asal, Reza Artamevia berduet dengan Masaki Ueda (Jepun). Lagu ini menjadi salah satu lagu kegemaran Raisa sejak zaman sekolah dan baru-baru ini dia mengetahui bahawa lagu ini dicipta oleh pemuzik terkenal, Ahmad Dhani Prasetyo.

Raisa bersama Ahmad Dhani

“Kerana ini adalah lagu kegemaranku dan ketika Mas Dhani mengajak berduet untuk konsertnya, saya sangat gembira dapat menyanyikan lagu ini,” ungkap Raisa.

Proses penghasilan single ini dilakukan sebulan sebelum konsert berlangsung. Dirakam oleh Raisa dan Ahmad Dhani di studio Ahmad Dhani dengan Barsena sebagai pengarah vokal. Untuk muzik, ia dihasilkan oleh S/EEK, sebuah kumpulan pengeluar yang membantu mewujudkan kolaborasi #GeminiGenk sebagai pengeluar.

“Saya menunggu waktu yang tepat untuk merilis duet ini. Perbualannya agak panjang antara saya, Mas Dhani, dan Raisa. Kami ada group WhatsApp yang hampir bubar kerana projek ini tidak dianggap serius,” kata Adryanto Pratono, CEO JUNI Records.

Beliau meneruskan, “Setelah kesibukan Raisa dengan konsert di Stadion Utama Gelora Bung Karno (SUGBK) dan Mas Dhani yang aktif berkonser dengan Dewa19 ke sana ke mari, rasa- rasanya ini adalah saatnya. Menurut saya, ini luar biasa diluar jangkaan, menyatukan Raisa dengan Ahmad Dhani secara langsung.”

Sementara itu, pihak label Raisa, JUNI Records, menganggap projek ini seru dan berbeza dari kolaborasi lain. Adryanto Pratono, CEO JUNI Records, merasakan kolaborasi ini serasi walaupun melibatkan lintas generasi.

“Mas Dhani dan Raisa sama-sama meneroka. Khususnya dalam mencari jalan tengah untuk rentang vokal mereka berdua,” tutupnya.

Single Biar Menjadi Kenangan boleh didengari di semua digital platform seperti Spotify, Apple Music, KKBOX, Deezer dan YouTube Music sejak 8 jun 2023, lirik muzik video juga telah ditayangkan secara eksklusif di saluran YouTube rasmi Raisa.

Raisa dan Ahmad Dhani – Biar Menjadi Kenangan