April 19, 2024
Cherpen X Farisha Iris-rasa

Lagu Rasa adalah duet antara penyanyi Farisha Iris dan kumpulan Cherpen. Lagu ini dilancarkan secara rasmi sebagai lagu tema drama Hati Tercarik Luka yang bersiaran di Slot Samarinda TV3, pada setiap Isnin hingga Khamis, jam 10 malam.

Lagu Rasa adalah hasil ciptaan Syahir Cherpen, Nemo Cherpen dan Kimie Cherpen, manakala liriknya ditulis oleh Syahir Cherpen dan Nemo Cherpen. Lagu ini mengisahkan mengenai perasaan cinta yang sukar diluahkan dan dilepaskan, sejajar dengan jalan cerita drama Hati Tercarik Luka yang mengisahkan tentang percintaan antara dua insan yang berbeza latar belakang dan nasib.

Teruja dapat kerjasama dengan Cherpen

Farisha Iris, yang juga peserta Big Stage 2020 berkata, dia teruja untuk bekerjasama dengan Cherpen dalam lagu ini yang bergenre Balada ini.

“Agak susah merakamkan lagu ini kerana sudah lama tak menyanyikan lagu yang mencabar Vokal. Kadang kita sebagai penyanyi ini bukan sekadar nak menyanyi asal sedap didengar. Orang biasa dengar mungkin sedap tapi sebagai penyanyi saya sangat menitik beratkan perkara ini.

Ambil masa lama untuk serasikan dengan lagu ini

“Teknikal dalam vokal  mengambil masa untuk saya berlatih yang mana kena serasikan dengan lagu ini. Lama juga dalam sebulan hingga dua bulan. Memang kalau masuk kereta akan dengar demo lagu ini sepanjang perjalanan sejam ke KL.

“Saya sangat gembira dan bersyukur dapat berkolaborasi dengan Cherpen, yang juga kumpulan yang saya kagumi sejak dulu. Lagu Rasa sangat menyentuh hati dan sesuai dengan drama Hati Tercarik Luka, yang juga merupakan drama yang saya ikuti setiap minggu.

“Kelebihan lagu Rasa ini sudah tentu buat pertama kali kami berkolaborasi dengan penyanyi lain iaitu Farisha Iris. Semua orang tahu vokal Farisha macam mana. Dia antara penyanyi wanita yang memiliki vokal mantap. Jadi, keistimewaan dia banyak dari segala sudut, seperti gubahan muzik dan melodi,” katanya.

Rasa yang indah dan berjiwa

Cherpen pula berkata mereka gembira dapat menyumbangkan lagu untuk drama Hati Tercarik Luka, yang juga antara drama yang popular di Malaysia. 

“Kami sangat berterima kasih kepada pihak TV3 dan Seventeen Eleven Music yang memberi kami peluang untuk menyertai projek ini. Kami juga berterima kasih kepada Farisha Iris yang telah menyanyikan lagu ini dengan begitu indah dan berjiwa. Kami berharap lagu Rasa dapat diterima oleh peminat-peminat drama dan muzik di Malaysia,” katanya.

Lagu Rasa ini boleh didengar di semua platform muzik digital dan YouTube Seventeen Eleven Music.