PETALING JAYA, 31 Disember 2024 – Selepas hampir lima tahun berehat daripada dunia perfileman, penerbit tersohor Malaysia, David Teo, mendedahkan sebab di sebalik keputusannya memperlahankan aktiviti penerbitan filem di bawah Metrowealth Pictures (MIG). Keputusan itu, katanya, adalah hasil daripada “naluri” yang meramalkan cabaran besar seperti pandemik Covid-19 dan krisis ekonomi.
“Pada 2018, saya berhenti menerbitkan filem dengan Kolestrol vs Cinta sebagai filem terakhir. Ketika itu, seolah-olah saya ada firasat akan datangnya sesuatu seperti PKP (Perintah Kawalan Pergerakan). Kalau saya teruskan, saya pasti tersangkut. Nasib baik saya berhenti awal,” katanya.
Dalam tempoh pandemik, David mengambil peluang untuk mengalihkan fokusnya kepada saluran YouTube, yang kini mempunyai lebih 678,000 pengikut. “PKP telah membuka peluang baharu untuk saya. Dari hanya 25,000 subscriber, kini saluran YouTube saya berkembang pesat. Saya tidak sangka ia boleh menjana pendapatan stabil setiap bulan, ibarat tidak sengaja menanam benih tetapi keluar pokok emas,” katanya penuh teruja.
Perancangan Baharu untuk Industri Filem
Kini, David bersedia untuk kembali aktif dalam dunia seni dengan fokus baharu: menghasilkan drama bersiri pendek dalam talian. Setiap drama bersiri akan terdiri daripada 10 episod, dan formatnya boleh dijadikan telefilem. Strategi ini, menurut David, adalah langkah untuk melahirkan lebih ramai bakat baharu, termasuk pelakon, pengarah, dan penulis skrip.
“Dulu, filem kami menjadi platform untuk bintang baharu seperti Lisa Surihani, Shaheizy Sam, dan Farid Kamil. Sekarang, saya mahu melahirkan lebih ramai bakat muda melalui drama online. Contohnya, Hun Haqeem yang kini semakin dikenali bermula dengan projek kami, Lagenda Budak Hostel,” ujarnya.
Beliau juga memandang serius pembangunan tenaga kerja industri kreatif, termasuk krew produksi, pengarah fotografi, dan penulis skrip muda. David menyifatkan usaha ini sebagai pelaburan jangka panjang untuk membina generasi baharu dalam industri seni tempatan.
Industri Filem Tempatan Semakin Kukuh
Mengulas mengenai trend filem pasca-pandemik, David menyatakan perubahan ketara dalam sokongan penonton terhadap filem tempatan dan Asia Tenggara.
“Dulu, filem Hollywood mendominasi pawagam Malaysia dengan 80% kutipan, manakala filem tempatan hanya menyumbang 5-10%. Sekarang, filem Asia, termasuk Malaysia, sudah mencapai 30-40% daripada jumlah kutipan. Penonton kini lebih menghargai karya lokal,” katanya.
Komitmen Amal di Akhir Tahun
Selain fokus kepada perfileman, David Teo juga aktif dalam kerja amal melalui Pertubuhan Amal Cahaya Ikhlas. Semalam, organisasi itu menyerahkan sumbangan berjumlah RM101,000 kepada tiga badan kebajikan: NASOM (National Autism Society of Malaysia), Sekolah Tinggi Chung Hua Seremban, dan International Financial Economy Foundation.
“Sumbangan ini adalah cerminan komitmen kami untuk membantu masyarakat. Kami percaya kepada kuasa memberi dan impak positif terhadap kehidupan individu, keluarga, dan komuniti,” jelas David, yang juga pengerusi pertubuhan itu.
Beliau berharap inisiatif ini dapat menjadi inspirasi kepada orang ramai untuk turut serta dalam misi menyebarkan kasih sayang dan membantu mereka yang memerlukan.
Dengan perancangan baharu untuk membangunkan generasi seni yang lebih segar dan usaha gigih dalam kerja kebajikan, David Teo optimis akan masa depan Metrowealth dan industri filem tempatan. “Kita tak boleh naik sekelip mata, tetapi saya yakin langkah ini adalah permulaan kepada kebangkitan semula industri filem Malaysia,” katanya penuh yakin.