March 2, 2024

KUALA LUMPUR – Nama penyanyi HarsonBee mungkin masih asing dalam industri muzik tempatan. Namun, bakat dimilikinya tidak boleh dipandang sepi. Tidak hanya menyanyi, HarsonBee atau nama sebenar Harrison Bryan turut berbakat dalam bidang penciptaan lagu.

HarsonBee yang berasal dari Sandakan, Sabah juga menjadi antara bakat yang dicungkil menerusi projek Sabah Next Top Composer (SNTC) untuk mencipta lagu dalam bahasa Malaysia. Menerusi pertandingan yang diadakan sepenuhnya secara dalam talian menggunakan platform YouTube itu, HarsonBee berjaya mendapat tempat ketiga dengan mempertaruhkan karya ciptaan sepenuhnya berjudul Cerita Cinta Kita. Tuah buat HarsonBee apabila ujibakatnya berjaya mendapat perhatian dari komposer ternama L.Y. untuk bernaung di bawah syarikat rakamannya, L.Y. Music Factory.

Melangkah ke tahun baharu 2024, HarsonBee muncul dengan single berjudul Pemilik Hatiku yang juga hasil ciptaan sepenuhnya oleh dirinya dan mendapat sentuhan L.Y. sebagai penerbit. HarsonBee berkata ia sangat gembira lagu pertama dicipta dan digubah sepenuhnya mendapat Penerbit terkenal L.Y. “Ini adalah single pertama saya untuk dipertaruhkan bagi memperkenalkan lagi nama saya dalam dunia seni.

“Lagu ini menceritakan mengenai seorang lelaki yang sedang memujuk teman wanitanya dan pada masa yang sama cuba untuk membuatnya tersenyum kerana teman wanitanya berasa tidak disayangi dalam hubungan mereka. Tajuk Pemilik Hatiku itu membawa makna bahawa dia (kekasih) satu-satunya yang berada di dalam hati,” katanya.

(Photo by @aizatadyikram)

HarsonBee berkata proses menghasilkan lagu Pemilik Hatiku bermula dengan mencari melodi. “Mencari melodi ini mengambil masa kerana pada masa yang sama saya mendengar lagu-lagu daripada pelbagai genre. Kemudian saya memilih konsep ‘bubblegum pop’. Ia adalah satu cabang daripada genre pop, yang mana ia mempunyai elemen ‘catchy’, ‘cute’ dan juga ‘upbeat’.

“Selepas proses itu, saya meneruskan dengan menulis lirik lagu dan penulisan lirik untuk lagu ini mengambil masa satu hari.

“Pada mulanya saya hanya bermain-main dalam pembikinan lagu ini, tetapi akhirnya menjadi satu lagu yang saya boleh katakan ‘bulih pigi jauh ni’ (boleh pergi jauh). Dari situ, saya mendapat pendapat daripada pensyarah muzik saya, Chonnel George dan beliau menghantar lagu Pemilik Hatiku ini sebagai ujibakat kepada L.Y.,” katanya.

Menurutnya, susunan muzik adalah sentuhannya sendiri selain semua proses rakaman diterbitkan semula oleh L.Y. “Saya amat beruntung kerana lagu saya mendapat sentuhan dan dijaga oleh L.Y selaku penerbit. Lagu ini dirakam sepenuhnya  di L.Y. Music Factory, manakala mixing dan mastering di Indonesia.

Video muzik (MV) lagu ini fokus kepada memperkenalkan dirinya sebagai pendatang baru dan menterjemahkan liriknya dalam bentuk visual. Konsep yang dipilih adalah ‘story telling’ dan ringkas saja. MV ini dibuat secara ‘straight forward’, ada yang memaparkan HarsonBee sebagai penyanyi dan juga sebahagiannya adalah drama yang berkisarkan lirik atau maksud lagunya.

HarsonBee berharap lagu ini diterima oleh semua lapisan masyarakat, terutamanya remaja di zaman sekarang ini.

Pemilik Hatiku boleh didengari di semua digital platform seperti Spotify, Apple Music, KKBOX, Deezer

dan YouTube Music bermula pada 26 Januari lalu, muzik video juga telah ditayangkan secara eksklusif di saluran YouTube rasmi Universal Music Malaysia.