July 14, 2024

KUALA LUMPUR – Genre muzik ‘rock n roll’ yang berasal dari Amerika Syarikat melanda senario muzik dunia sejak lewat 1940an dan awal 1950an memberikan definisi baru kepada persembahan muzik secara kugiran (kumpulan gitar rancak). Rentak bertenaga, melodi dan lirik yang mudah dihayati serta peranan gitar elektrik menjadi rencah utama. 

Muzik ‘rock n roll’ seterusnya menjadi pengaruh penting dalam perkembangan budaya muzik dunia diabad ke 20. Dalam sebuah kugiran bergenre ‘rock n roll’, gitar elektrik memainkan peranan utama. Situasi itu membawa kepada perwatakan hero gitar yang sering menjadi tumpuan dalam sebuah kugiran. Bunyian dari gitar menjadi signifikan kepada muzik sesebuah kugiran. Maka dari itu, peranan bunyi dari permainan seorang gitaris itu sangat penting dalam menghasilkan muzik yang berkualiti dan diterima pendengar. 

Gitar sebagai alat muzik bertali amat bergantung kepada kepakaran permainan sang gitaris. Salah satu teknik yang ketara adalah vibrato. Teknik vibrato masing masing menghasilkan bunyi yang berlainan dengan tona dan ekspresi pelbagai. Itu yang membezakan seorang gitaris dengan gitaris yang lain. 

Maka, meraikan sang gitaris dan teknik vibratonya dari hati ke jari dan langsung ke tali adalah sesuatu yang menarik untuk diperdengarkan. Buah fikiran untuk menganjurkan sebuah konsert yang menampilkan 7 orang gitaris hebat dalam industri muzik Malaysia adalah unik dan pertama kali akan dipersembahkan. 7 orang gitaris ini diundang berdasarkan keupayaan dan pengaruh mereka dalam genre muzik dan era mereka tersendiri. 

Kenapa 7? Sudah pasti 7 adalah nombor keramat dan ia melambangkan Do Re Mi Fa Sol La Ti. 

Tujuh Vibrato Gitar akan dipersembahkan di Zepp Kuala Lumpur pada 3 November 2023. Ia akan menampilkan 7 orang gitaris iaitu Jo Branko, Kidd Search, Man Keedal, Shah Slam, Jemboo Def Gab C, Muzza dan Anis Kalisa. Mereka akan diiringi oleh para pemuzik profesional sebagai ‘house band’ iaitu Rozaimie (bass), Adi Yamin (keyboards) dan Ainoll (drums). Manakala para penyanyi latar profesional bagi mewarnai vokal adalah Izzat dan Baby. 

Tujuh Vibrato Gitarakan menampilkan 3 orang penyanyi berkarisma sebagai vokalis utama. Mereka akan mempersembahkan lagu lagu rock klasik dan kontemporari dari himpunan karya hebat berkaitan dengan 7 orang gitaris tersebut. Konsert ini pasti akan menghidangkan kelainan kepada para pendengar terutamanya para peminat instrumen gitar dan para peminat TUJUH (7) orang gitaris tersebut, juga 3 orang vokalis utama yang akan ditampilkan. Ia akan menjadi sebuah persembahan yang padat, dinamik, unik dan memberi kepuasan yang tidak dapat diperolehi dari mana mana persembahan sebelum ini. 

Tujuh Vibrato Gitar akan dibawakan kepada anda oleh Big Stage Entertainment Channel sebagai Penganjur dan Anggerik Event Sdn Bhd sebagai Penganjur Bersama. Untuk maklumat lanjut dan pembelian tiket, sila layari www.tix-box.com.

Tiket mengikut kategori iaitu Cat 1 Rock Zone (berdiri) RM 188.00, Cat 2 Normal Seats (bernombor) RM 278.00, Cat 3 Premium Seats (bernombor) RM 338.00 dan Cat 4 VIP Box (8 pax/box) RM 5,000.00.

Menurut penganjur Big Stage Entertainment Channel, “kami rasa terpanggil untuk menyajikan sebuah persembahan hebat khas untuk para peminat muzik rock khususnya gitar, kerana belum ada lagi mana mana persembahan yang mengumpulkan barisan TUJUH (7) orang pemain gitar handalan negara di atas satu pentas. Diharapkan para peminat muzik rock dapat hadir beramai ramai menyaksikan konsert ‘Tujuh Vibrato Gitar’yang julung kali akan diadakan. Nantikan dan rasailah sendiri pengalaman menonton konsert ‘Tujuh Vibrato Gitar’di Zepp Kuala Lumpur pada 3 November 2023, jam 8.30 malam.” Katanya.