October 16, 2024

KUALA LUMPUR – Trio indie-pop dari Malaysia, Resort, semakin mencuri perhatian dalam industri muzik tempatan. Setelah mencatatkan lebih daripada 7 juta penstriman di Spotify, kejayaan mereka melonjak lebih jauh dengan persembahan memukau di Good Vibes Festival pada Julai yang lalu. Kini, kumpulan yang semakin popular ini kembali memulakan era baharu dengan pelancaran EP terbaru mereka yang dinantikan, Transparent.

EP yang terdiri daripada enam lagu ini menampilkan naratif kehidupan mereka, dengan elemen keterbukaan yang jelas dan menunjukkan kemampuan mereka dalam menggabungkan penceritaan emosi dan bunyi yang mantap. Rancangan awal untuk mengeluarkan projek tersebut dalam bentuk EP dua bahagian telah berubah, dan kini, EP penuh ini menjadi simbol perjalanan muzik Resort dalam wilayah baharu.

“Kami mahu mencipta sesuatu yang lebih intim dan jujur tentang perjalanan hidup kami, dan Transparent adalah refleksi sebenar dari hati kami,” ujar kumpulan tersebut dalam kenyataan mereka.

Era Baharu Resort dengan ‘Transparent’

EP Transparent telah dirilis pada 11 Oktober yang lalu, menjadi titik permulaan kepada Resort untuk meneroka dan mempersembahkan bunyi baharu mereka. Lagu pertama yang dilancarkan, Young, yang berunsurkan pop-punk-rock, membawa tema kebebasan remaja dan penuh dengan tenaga dinamik. Sementara itu, lagu cinta moden I’ll Go Where U Go menyentuh emosi mendalam dengan lirik penuh makna dan melodi yang memikat.

Transparent dijangka akan mendapat sambutan hangat dari peminat lama dan baharu. Katalog muzik baharu ini memaparkan sisi matang Resort, dan pastinya tidak boleh dilepaskan oleh peminat muzik tempatan yang ingin mendengar suara dan cerita yang lebih jujur dan autentik.

Untuk info, kumpulan indie/alt-pop, Resort kembali dengan Kompilasi single terbaru mereka yang telah dikeluarkan secara berterusan sejak awal tahun 2022 merupakan eksplorasi wilayah muzik yang baru – dan sepatutnya diakhiri dengan EP dua bahagian, tetapi rancangan telah berubah. Mereka kembali memulakan era baharu dengan keluaran EP yang dinanti-nantikan, ‘Transparent’.

EP ini mengandungi 6 lagu yang berkisar pada naratif kehidupan mereka dengan intipati kerentanan serta demonstrasi kepada dunia tentang kemampuan kumpulan ini dalam penceritaan dan keselarasan sonik, yang merupakan ringkasan ringkas EP ini.

Setelah menonjol dengan single utama mereka yang pertama, sebuah lagu anthem pop-punk-rock yang bertemakan belia, ‘Young’ dan ode moden kepada cinta yang berjudul ‘I’ll Go Where U Go’ – ‘Transparent’ adalah katalog muzik era baharu Resort yang tidak boleh dilepaskan.